Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky převezmou na konci září Ceny Albertus. Do pátého ročníku byly nominovány téměř dvě desítky pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Šest z nich porota vybrala mezi finalisty.
Další osobností ze šestičlenné skupiny finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je RNDr. Kateřina Dvořáková, Ph.D., učitelka matematiky a informatiky na Gymnáziu Bučovice.
Na první pohled vypadá nenápadně, ale nabíječka kolem krku a notebook, který neváhá použít vždy, kdy je to zapotřebí, ukazují její připravenost využívat ve výuce moderní technologie. Když se s ní dáte do řeči, zjistíte, že neustále přemýšlí o tom, jak vzdělávání inovovat. − Mgr. Marta Lučná (kolegyně)
Co vám do života přinášejí moderní technologie a co vám z nich naopak berou?
To, co je označováno pojmem „moderní technologie“, považuji za běžnou součást svého života, prostě je to pokrok, který mi umožňuje vzdělávat se a posunovat se někam dál, a to nejen ve výuce. Technologie mě baví a je to vidět nejen ve škole, ale i doma, např. v kuchyni. Od počátku své pedagogické praxe mi technologie pomáhají lépe modelovat matematické situace, zapojit studenty do výuky, individualizovat výuku, hrát si, a hlavně s žáky objevovat a tvořit. Co mi „moderní technologie“ naopak berou? Berou mi čas, žákům často pozornost, soustředěnost. I zde platí: „Dobrý sluha, ale špatný pán.“
Je těžší učit žáky/studenty nebo školit učitele?
Nedá se říct, co je těžší. Při školení učitelů často načerpám spoustu inspirace, jak to funguje na jiných školách, co vše dělají pro své žáky. Školení učitelů je pro mě příjemným zpestřením běžné výuky ve škole. A učit žáky? To jsem přece chtěla dělat, proto jsem se stala učitelkou. Ano, nejlepší je učit žáky, kteří se učit chtějí, takoví však všichni nejsou. Více než učitel chci tedy být svým žákům průvodcem jejich vzděláváním. Chci jim předat nejen znalosti, ale i nadšení pro daný předmět a také zodpovědnost za vlastní vzdělávání.
Kde čerpáte inspiraci?
Mám možnost se inspirovat příklady dobré praxe z mého okolí, dále na sociálních sítích, v učitelských fórech, v odborné literatuře, na konferencích a školeních. Obvykle to funguje tak, že ani nemusím nic aktivně hledat, inspirace ke mně přichází sama.
Jak se pozná dobrý učitel?
Myslím si, že být „dobrým učitelem“ je z 90 % dané. Někdo „to“ v sobě má a někdo ne. Tomu druhému však dá daleko více práce stát se respektujícím a být respektován, mít to správné „kouzlo osobnosti“ a navíc umět předat vědomosti tak, aby byly pro žáky pochopitelné a uchopitelné. Zároveň bychom však neměli zapomínat na to, že jsme všichni jenom lidé (žáci i učitelé) se svými radostmi i starostmi. Krásně to vystihuje citát na cedulce, kterou jsem obdržela na konci školního roku: „Jednou možná zapomenu něco, co jste mě naučila. Na Vás ale nezapomenu nikdy.“