Technologie nejsou dobré ani špatné, záleží na tom, jak je využíváme

Technologie nejsou dobré ani špatné, záleží na tom, jak je využíváme

Učitelství / rozhovor

Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky převezmou už příští týden Ceny Albertus. Do pátého ročníku byly nominovány téměř dvě desítky pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Šest z nich porota vybrala mezi finalisty.

Poslední, šestou osobností ze skupiny letošních finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je Mgr. Lucie Drimlová, učitelka informatiky a výpočetní techniky z Gymnázia Brno, Vídeňská.

Paní Drimlová je známá svou otevřeností různým názorům a  schopností naslouchat, což z ní činí oblíbenou a respektovanou osobnost mezi žáky i kolegy. – Jiří Pallich (rodič)

Čím vás naposledy překvapili vaši studenti?

Ti mě překvapují neustále. Miluji, když se v průběhu hodiny ozve to jejich „wow“ a něco zacvakne. Překvapení to je, když to vůbec nečekáte, tak například na konci června se přišel jeden klučina poradit, na co by se měl v informatice do budoucna zaměřit. Je talentovaný, hodně toho umí a rád zkouší nové věci, ale zároveň už se v tom trochu ztrácí. Pobavili jsme se, a protože v oblasti, kterou by chtěl studovat, nikdo ze školy tak hluboké znalosti nemá, slíbila jsem mu, že oslovím své kontakty a zkusíme mu najít mentora. Nesmírně si vážím toho, že mi žáci důvěřují, přijdou za mnou a svěří se mi. Je to vždy milé.

Na jaké technologické vychytávky nedáte dopustit?

Technologie nejsou dobré ani špatné, záleží na tom, zda je využíváme bezpečně a jestli je nezneužíváme. Jsou pro mě vždy nástrojem pro něco dalšího – splnění cílů, řešení problémů, tvoření a někdy i zábavu. Pokud je dobře zvolím, tak na ně skutečně nedám dopustit. Kdybych měla být konkrétní, tak mi hodně pomáhá AI, cloudové nástroje Googlu, Microsoftu i iCloud, Canva a aplikace pro Python.

Co pro vás znamená spojení „informatické myšlení“?

V souvislosti s pojmem „informatické myšlení“ se mi vždy vybaví obraz mamuta, kterého když chceme sníst, tak ho musíme rozřezat. Podobně je to s řešením problému, nejdříve ho potřebujeme formulovat, analyzovat a když je to velké sousto, tak rozřezat…

Čím jiným byste byla, pokud byste se nestala učitelkou?

Záleží na tom, jestli to mám chápat jako povolání anebo poslání. Lidi vzdělávám, podporuji je v jejich rozvoji celý život a to, že pracuji jako učitelka a lektorka, je vlastně souhra okolností. To, co mi jde a co mě naplňuje, je rozvíjet lidi, jejich potenciál a talenty, a to bych mohla dělat kdekoliv jinde, nejen ve školství jako učitelka. Kdybych měla úplně jiné povolání, tak by to zřejmě byla záchranářka, fyzioterapeutka nebo cvičitelka delfínů. Mám k nim blízko i nyní, když učím plavání, cestuji a vzdělávám se v první pomoci.

Laureáti Ceny Albertus 2024 budou slavnostně vyhlášeni během galavečeru Českých hlaviček 23. září 2024. Záznam galavečeru odvysílá Česká televize během října na svém druhém programu.

Mgr. Lucie Drimlová

Vystudovala učitelství matematiky a výpočetní techniky na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně. Několik let pracovala jako konzultantka a manažerka v oblasti informačních systémů, na konci mateřské dovolené se však rozhodla vrátit se k pedagogice a dnes již desátým rokem vyučuje informatiku a výpočetní techniku na Gymnáziu Brno, Vídeňská. Pořádá workshopy a podporuje ostatní učitele v používání moderních nástrojů a nových přístupů ve vzdělávání. Podílí se na živých vysíláních v rámci akcí DigiDay pořádaných organizací GUG a na školeních ICT koordinátorů pořádaných Národním pedagogickým institutem ČR. Je spoluorganizátorkou Letní školy umělé inteligence a autorkou myšlenky Víkendové školy AI pro učitele, jejíž první ročník proběhl letos v dubnu. Je také certifikovanou celostní koučkou, principy tohoto přístupu vnáší i do své výuky.

Další články k tématu