Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky převezmou na konci října Ceny Albertus. Do třetího ročníku bylo nominováno 30 pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Sedm z nich porota vybrala mezi finalisty.
Další osobností ze sedmičlenné skupiny finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je RNDr. Věra Koudelková, Ph.D., učitelka fyziky na ZŠ generála Františka Fajtla a vědecká pracovnice na Katedře didaktiky fyziky MFF UK.
„Vzpomínám si na první setkání, kdy jsme jako vyděšení prváci seděli v lavicích, přišla paní profesorka a začala zběsile psát vzorečky na tabuli. V tu dobu všude panovaly vyděšené výrazy. O to více nás potěšilo a pobavilo, když nám paní profesorka oznámila, že to byl od ní pouhý vtip a že opravdu tímto tempem hodiny fyziky probíhat nebudou. Tím si hned ze začátku získala naše sympatie.“ – Kristýna Mášová (bývalá studentka)
Co pro vás znamená fyzika?
Pro mě osobně je fyzika radost. Baví mě pozorovat fyzikální jevy v běžném životě na ulici a takto ji ukazovat i žákům. Absolventi nedávno vzpomínali, jak jsem je posílala na exkurzi na záchody v obchodním centru, kde byla vidět zrcadla proti sobě, která tak tvořila „pohled do nekonečna“, nebo si poslechnout sršení drátů vysokého napětí u stanice metra. A třeba letos v létě jsem na dovolené ve Skotsku obdivovala tzv. Falkirk Wheel, což je krásná aplikace Archimédova zákona.
Pokud byste mohla sobě a svým žákům zprostředkovat setkání s jednou osobností fyziky, kterou byste vybrala a proč?
Výhodou učitele je, že se může „vnutit“ na spoustu zajímavých pracovišť, ať už v rámci exkurzí pro učitele nebo spolu se svými studenty. Proto v principu není problém potkat v CERNu nositele Nobelovy ceny nebo diskutovat s lidmi, kteří dělají současný špičkový výzkum.
Vybírat budu proto z historických osobností. Moc ráda bych potkala Marii Curie Sklodowskou, protože její život tak, jak ho zachytila v životopise její dcera, mi přijde neuvěřitelný (přestože byl neskutečně těžký). A stejně tak mě fascinuje osobnost Richarda Feynmana – zajímalo by mě srovnání jeho osobnosti naživo s historkami, které vypráví ve svých knížkách.
Co vás při práci nejvíc motivuje?
Když vidím posun a vidím, že to má smysl. U žáků to jsou například nadšené reakce, když se jim povede rozsvítit žárovku, ale třeba i to, když absolventka rok po maturitě pošle mail s tím, že díky mně chce taky učit. A že to má smysl i u učitelů, mi potvrdila nedávno jedna skupina na semináři, když mi děkovali, že jim u jednotlivých témat ukazuji, čemu všemu na tom pořádně nerozumí a jak se díky tomu za dobu, kdy s nimi pracuji, posunuli.
Kdybyste mohla ve školství změnit jednu věc, co by to bylo?
Podle mého názoru má školství obrovskou setrvačnost a jak prohlásil kolega kdysi na semináři, každá reforma nařízená shora se zastaví ve dveřích do třídy. Přijde mi proto mnohem užitečnější a smysluplnější měnit výuku fyziky zespodu, pracovat s jednotlivými učiteli a ty posouvat dál. Toto se podle mého názoru v Heuréce i v Elixíru do škol daří velmi dobře.
Takže, co změnit? Dát větší podporu těm učitelům, kteří na sobě chtějí pracovat a chtějí učit smysluplně. A to podporu finanční, časovou, ale i materiální a hlavně lidskou: aby ti, co se chtějí učit, nebyli svým okolím považováni za blázny.