Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky v říjnu podruhé převezmou Ceny Albertus. Do druhého ročníku bylo nominováno téměř 30 pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Šest z nich porota vybrala mezi finalisty.
Další osobností z šestice finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je dr. Věra Koudelková, učitelka fyziky na ZŠ generála Františka Fajtla a vědecká pracovnice na Katedře didaktiky fyziky MFF UK.
„Vzpomínám si na první setkání, kdy jsme jako vyděšení prváci seděli v lavicích, přišla paní profesorka a začala zběsile psát vzorečky na tabuli. V tu dobu všude panovaly vyděšené výrazy. O to více nás potěšilo a pobavilo, když nám paní profesorka oznámila, že to byl od ní pouhý vtip a že opravdu tímto tempem hodiny fyziky probíhat nebudou. Tím si hned ze začátku získala naše sympatie.“ – Kristýna Mášová (bývalá studentka)
Co pro vás znamená fyzika?
Pro mě osobně je fyzika radost. Baví mě pozorovat fyzikální jevy v běžném životě na ulici a takto fyziku ukazovat i žákům. Absolventi nedávno vzpomínali, jak jsem je posílala na exkurzi na záchody v obchodním centru (kde byla vidět zrcadla proti sobě, která tak tvořila „pohled do nekonečna“) nebo si poslechnout sršení drátů vysokého napětí u stanice metra. A třeba letos na dovolené jsem nadšeně fotila Fresnelovu čočku na majáku nebo přemýšlela, proč nemá teplovod z geotermální elektrárny nám známá „kolena“.
Kdy jste naposledy při své praxi zažila „moment překvapení“?
Velmi mile mě v červnu překvapil žák, který po hodině přišel a poděkoval, že se mu hodina moc líbila. To se opravdu běžně nestává.
Je náročnější učit žáky a studenty, nebo školit učitele?
Metodicky je to hodně podobné – s učiteli na seminářích, s posluchači na fakultě i se žáky ve škole dělám mnohdy v podstatě totéž. Stává se dokonce, že stejný experiment ukazuji v jeden den žákům ve škole i učitelům na semináři. A velmi často vzbudí i stejně nadšené reakce. Na druhou stranu, jednotlivé skupiny se v mnoha ohledech doplňují. Studentům v rámci Praktik školních pokusů mohu předat konkrétní zkušenosti s použitím daného pokusu ve škole. Naopak jejich nápad, který vymysleli v rámci Heuréky, jsem s radostí zařadila do výuky žáků.
Kdybyste mohla ve školství změnit jednu věc, co by to bylo?
Podle mého názoru má školství obrovskou setrvačnost a jak kdysi prohlásil kolega na semináři, každá reforma nařízená shora se zastaví ve dveřích do třídy. Přijde mi proto mnohem užitečnější a smysluplnější měnit výuku fyziky zespodu, pracovat s jednotlivými učiteli a ty posouvat dál. Toto se podle mého názoru v Heuréce i v Elixíru do škol daří velmi dobře.
Takže, co změnit? Dát větší podporu těm učitelům, kteří na sobě chtějí pracovat a chtějí učit smysluplně. A to podporu finanční, časovou, ale i materiální a hlavně lidskou: aby ti, co se chtějí učit, nebyli svým okolím považováni za blázny.