Matfyz byl už popáté součástí programu Festivalu fantazie. Pod značkou MatFFyzExpo nabídl návštěvníkům největšího festivalu popkultury v České republice pět interaktivních expozic a více než deset přednášek.
Fanoušci žánrů fantastiky obsadili během prvních prázdninových dní východočeskou Chotěboř a není asi žádným překvapením, že mezi nimi byli také zástupci Matfyzu. „Na festival se vždycky těšíme, a to nejen jako aktéři programu, ale také jako návštěvníci,“ uvedl Jakub Gemrot z Katedry softwaru a výuky informatiky, který do Chotěboře spolu se studenty a doktorandy přivezl stánek GameDev Lab @ Matfyz.
Před dvěma lety se na Matfyzu otevřel nový magisterský obor zaměřený na vývoj počítačových her a počítačovou grafiku. První plody práce studentů se představily na letošní Fantazii. „Studenti se u nás učí 3D grafiku, umělou inteligenci a jak programovat hry. V rámci jednoho z povinně volitelných předmětů studentské týmy kompletně vymyslí počítačovou hru a naprogramují její prototyp. Jako mentoři jim asistují herní vývojáři z pražských firem,“ uvádí Gemrot, který je jedním z iniciátorů oboru. Kromě počítačových her informatici do Chotěboře přivezli také ukázky aplikací, které se využívají při výuce umělé inteligence (například platforma Pogamut), a hardwaru, který mají studenti na fakultě k dispozici, jako jsou brýle pro virtuální realitu HTC Vive, Oculus, Google Glass nebo Google Cardboard.
První festivalové dny zahajoval také stánek s drony a program Sci-fyzika. Jiří Harasim dokončuje diplomovou práci a objekt svého vědeckého zájmu – dron ovládaný robotickým operačním systémem – přivezl s sebou do Chotěboře. „V rámci diplomky pracuji na vývoji autonomního systému pro létání s drony. Běžný dron bývá obvykle ovládán člověkem, já se snažím vyvinout mechanismus, který by měl zajistit to, aby letoun sám bez lidské pomoci či signálu z GPS vnímal své okolí, reagoval na něj a byl schopen vrátit se na místo, odkud vzlétl,“ vysvětluje Harasim a dodává, že takto naprogramovaný dron by mohl nalézt využití třeba při průzkumech špatně přístupných nebo nebezpečných oblastí, například prostorů v jeskyních nebo ve zbořených budovách. Návštěvníci, kteří zavítali k jeho stánku, si vyzkoušeli, jak se malý bezpilotní letoun ovládá, a pokud měli zájem, mohli se něco bližšího dovědět také o fungování robotického operačního systému.
Experimenty dr. Věry Koudelkové z Katedry didaktiky fyziky a studentů učitelství zase nabídly netradiční pohled na vybrané fyzikální jevy a mnohým vykouzlily úsměv na tváři. To třeba když jim u stánku s příznačným názvem Sci-fyzika vstávaly vlasy na hlavě. Nikoli však hrůzou, ale vlivem Van de Graaffova generátoru, který je zdrojem statické elektřiny.
V dalších dnech se na festivalu představila také oceňovaná hra Československo 38–89 a experiment zaměřený na výukové larpy (Live Action Role Play). Matfyzáci také přednesli řadu zajímavých přednášek, například o 3D grafice, změnách klimatu nebo o zemském magnetickém poli.
Do programu MatFFyzExpa se tradičně kromě Matfyzu zapojila také Filozofická fakulta, a letos navíc i Fakulta tělesné výchovy a sportu. Ze spolupráce tří fakult Karlovy univerzity tak vzešel skutečně pestrý program zahrnující nejen témata spojená s fyzikou, matematikou a informatikou, ale také se sociologií, historií nebo medicínou.