Komentář: Výchova informatiků v Čechách

Komentář: Výchova informatiků v Čechách

Fakulta / komentář

IT expertů je na trhu práce dlouhodobě nedostatek. Firmy nemají kde brát také proto, že výuka informatiky na středních školách pokulhává. Jen ti nejmotivovanější si informatiku vyberou za svůj obor.

Vzpomínám si, jak jsme na základní škole v hodinách informatiky vkládali obrázky do Wordu, zakládali si emailové adresy a potají hráli online hry. Později na střední jsme se učili vytvářet tabulky v Excelu, formátovat text ve Wordu nebo psát všemi deseti. K jakýmsi základům programování jsem se poprvé dostala až ve třetím ročníku gymnázia v rámci výběrového semináře, který ale navštěvoval jen malý zlomek ročníku.

Střední škola by ze mě programátora rozhodně nevychovala a podobný názor sdílí velká část mých spolužáků z Matfyzu, kteří si informatiku zvolili za svůj studijní obor. K oboru je prý přivedl hlavně osobní zájem, a nikoli hodiny informatiky na střední škole. Většina z nich se učila programovat ve svém volném čase a na Matfyzu se teď ve svých schopnostech zdokonalují. Jen se znalostmi ze střední školy by si prý při nástupu na vysokou rozhodně nevystačili.

Obor IT je přitom jednou z nejrychleji se rozvíjejících oblastí, která dlouhodobě nabízí mnoho pracovních příležitostí a také nadstandardní finanční ohodnocení. Kvalitních „ajťáků“ je nedostatek a firmy své zaměstnance hledají už i mezi studenty vysokých škol.

Podle statistik Eurostatu působí v IT v současnosti 3,6 % Čechů, z toho jen 10 % žen. Mimochodem, podobně nízké zastoupení mají ženy i mezi studenty programu Informatika na Matematicko-fyzikální fakultě. V Unii je průměrná zaměstnanost v tomto oboru 3,8 % a zastoupení žen 17 %. Méně žen než u nás má v IT už jen Maďarsko, naopak nejlépe si v žebříčku stojí překvapivě Bulharsko s téměř 30 % IT specialistek.

Při pohledu do statistik možná někoho napadne, proč je žen v IT tak žalostně málo, když by uplatnění jistě našly? Ukazuje se, že jejich rozhodnutí o studijním oboru často ovlivňují nejen rodiče, ale také stereotypy ve společnosti. Mnoho dívek navíc během vzdělávacího procesu vůbec nedostane příležitost, aby v sobě talent pro IT objevily.

Zajímavou nabídku pro děti, a především dívky má nezisková organizace Czechitas, která pořádá kurzy programování, tvorby webu, grafiky nebo datové analytiky. Czechitas tak zčásti suplují výuku na školách a otvírají účastníkům svých vzdělávacích kurzů dveře do světa informačních technologií.

Zajištění kvalitní výuky informatiky ale není úkolem neziskových organizací, nýbrž státního vzdělávacího systému. Schopní učitelé, kteří by v hodinách učili základy programování, by mohli mnohé studenty středních škol – chlapce i dívky – motivovat do dalšího studia a k budování kariéry v oblasti informačních technologií.


Mohlo by vás zajímat:

Komentář: Věříme vědě?
Komentář: Gender (e)quality
Komentář: Učit vědu je věda!
Komentář: Konspirace a věda
Komentář: Jaké je studium na Matfyzu?

Tento článek jsme automaticky naimportovali z předchozího redakčního systému. Pokud se v něm něco pokazilo, dejte nám prosím vědět.