Během posledních deseti let žil ve čtyřech různých zemích a vyzkoušel si práci v akademickém prostředí i pro velkou technologickou firmu. Z Facebooku před nějakým časem přestoupil do Pinterestu. Absolvent Matfyzu Luděk Cigler teď v Silicon Valley vyvíjí systémy pro cílení reklamy.
Českou republiku jste opouštěl jako čerstvý absolvent. Co vás tenkrát do ciziny nejvíc táhlo?
V zahraničí jsem nějakou dobu pobýval už během bakalářského a magisterského studia, kdy jsem jedno léto trávil na stáži v Norsku a jeden semestr na Erasmu v Nizozemí. Po magistru jsem se chtěl osamostatnit a chtěl jsem si vyzkoušet, jaké je to žít v cizí zemi dlouhodobě. Zároveň jsem měl v plánu pokračovat dál v doktorském studiu, ke kterému zahraničí nabízelo lepší podmínky.
Nastoupil jste na École polytechnique fédérale de Lausanne. Jak vás studium ve Švýcarsku obohatilo?
Řekl bych, že mi především otevřelo dveře k příležitostem, ke kterým bych se z Prahy nejspíš dostával obtížněji nebo bych o nich možná vůbec nevěděl. A taky mě vystavilo mezinárodnímu srovnání, a tak mě motivovalo na sobě více pracovat.
Dal vám Matfyz pro další studium a praxi slušné základy?
Matfyz mi dal velmi kvalitní znalosti informatiky, obzvláště po teoretické stránce. Obecně bych řekl, že kladl větší důraz na teoretické základy informatiky, naopak mi v průběhu studia trochu chyběly praktické aplikace nebo pravidelné domácí úkoly, s nimiž jsem se častěji setkával na univerzitě v Amsterdamu a v Lausanne.
Po získání doktorského titulu jste krátce působil na univerzitě ve Vídni. Jak přišla nabídka pracovat pro Facebook?
Když jsem dokončoval doktorské studium, Facebook na univerzitě pořádal náborovou prezentaci, jejíž součástí byly také úvodní pohovory s vybranými studenty. Zúčastnil jsem se a postoupil do dalších kol, která se dělala po telefonu. Pak jsem dostal nabídku jet na pohovor přímo do Kalifornie. Kvůli kolizi termínů jsem nakonec i poslední kolo absolvoval pouze po telefonu a v červenci 2012 jsem dostal pracovní nabídku od kalifornského Facebooku. Doktorské studium jsem dokončil o půl roku později, ale americké pracovní vízum jsem mohl dostat až od října 2013. Mezitím jsem tedy ještě několik měsíců pracoval na vídeňské univerzitě u profesorky, se kterou jsem už částečně spolupracoval na univerzitě v Lausanne.
Místo do Kalifornie jste však z Vídně odjel do Kanady...
Nezískal jsem americké pracovní vízum. Kvůli velkému počtu žádostí se zájemci losovali a mě nevybrali. Facebook mi tedy místo toho nabídl práci v jejich kanceláři ve Vancouveru.
Jaké byly vaše začátky v Kanadě?
Firma mi zařídila vízum, stěhování i ubytování na první dva měsíce. Díky tomu jsem to měl na začátku o dost jednodušší. Velmi mě překvapilo, jak byli vstřícní Kanaďané. Když jsem si otevíral účet v bance, asistent na přepážce prohlásil: „Vítejte v Kanadě, doufám, že se vám tady bude líbit a rozhodnete se tu zůstat a stanete se Kanaďanem.”
Prvních několik týdnů ve Facebooku člověk nepracuje ve svém týmu, ale účastní se tzv. Bootcampu. Jeho pracovní náplň v podstatě spočívá v tom, že opravuje drobné chyby nebo implementuje nové funkce pro různé týmy. Pracovní skupiny střídá a může si mezi nimi vybírat – stejně jako si týmy pravděpodobně mohou vybírat mezi nováčky. Mezi tím probíhají různá školení, většinou technicky zaměřená. Bootcamp je relativně náročný, především proto že pracujete na více úlohách najednou. Až po jeho skončení se zařadíte do týmu, ve kterém pak pracujete dlouhodobě. Přišel jsem z akademického prostředí, což sebou neslo i nutnost investovat více času do samostudia praktických dovednosti vývojáře, se kterými jsem na univerzitě tolik do styku nepřišel.
Pro Facebook jste pracoval necelé tři roky, nejprve v Kanadě a pak v San Franciscu. Na jakých projektech jste se podílel?
Pracoval jsem ve dvou týmech – Internet.org a Core Data Science. Internet.org je iniciativa Facebooku pro šíření internetu v rozvojových zemích, ve spolupráci s místními mobilními operátory. Pracoval jsem především na integraci produktů mobilních operátorů do aplikací Facebooku, například aby bylo možné koupit či prodloužit datový balíček operátora z aplikace Facebooku.
Poté, co jsem na konci roku 2014 získal americké vízum, přesunul jsem se do centrály v Kalifornii. Tam jsem pracoval v týmu Core Data Science na optimalizaci reklamních kampaní a reklamních aukcí, což bylo i téma, kterému jsem se předtím částečně věnoval během doktorského studia.
Proč jste se rozhodl odejít do Pinterestu?
Přesun do Pinterestu se odehrál z řady důvodů, ale nakonec rozhodujícím faktorem byla možnost pracovat na reklamní platformě takříkajíc od začátku, v prostředí menší firmy a s větší zodpovědností. Pracuji teď v týmu „ads quality”, který se zabývá vývojem systémů pro cílení reklamy a optimalizací reklamních kampaní.
Pinterest je sociální síť zaměřená na sdílení obrázků a videí. Funguje jako jakási virtuální nástěnka, na kterou uživatelé „připichují“ (pin) zajímavé obrázky a sdílejí je s ostatními. V loňském roce měl Pinterest 175 mil. aktivních uživatelů (Facebook přes 2 mld.).
Jak vypadá běžný pracovní den vývojáře Pinterestu?
Možná lepší otázka je, jak vypadá pracovní náplň. Online reklama je hodně „měřitelný” obor, takže většinu času trávím analýzou dat ohledně chování uživatelů a zadavatelů reklamy, a na jejím základě pak implementuji nové funkce nebo vylepšení stávajícího systému. Dopad změn se pak opět analyzuje. Celkově bych řekl, že 50 procent času zabere analýza, 20 procent implementace a zbytek meetingy a pohovory s kandidáty, které jsou také nedílnou součástí pracovní náplně.
Během relativně krátké doby jste si vyzkoušel práci v různých zemích, pracovních týmech a na několika projektech. Získal jste jistě řadu cenných zkušeností, zároveň to však pro vás muselo být poměrně náročné období...
Pozitivně vnímám hlavně to, že jsem získal představu o životě jinde, zdokonalil se v jazycích, které patří mezi moje koníčky, a taky jsem lépe poznal sám sebe, alespoň co se týče toho, čemu bych se chtěl věnovat pracovně. Samozřejmě že časté přesuny přinášely i negativa, v každém novém místě jsem si musel znovu vytvořit okruh známých. V tom mi však hodně pomohly koníčky, kromě jazyků ještě třeba také sport. Navíc ve všech městech, kde jsem pracoval, byla silná komunita expatů, tedy lidí, kteří byli v daném místě také noví.
Jak se vám žije v USA?
Jde o obrovskou zemi, ve které se život výrazně liší místo od místa. Když jsem pracoval pro kalifornský Facebook, bydlel jsem na předměstí v Redwood City, což bylo sice blíže do kanceláře, ale zároveň jsem tam neměl tolik příležitostí, co dělat po práci. Od té doby, co jsem v Pinterestu, bydlím v San Fraciscu, kde je život pestřejší. Prakticky celý rok bývá hezké počasí, takže lidé tráví hodně času v parcích a přírodě. Silicon Valley obecně přitahuje aktivní lidi, kteří se ve volnu naplno věnují svým zálibám. V San Franciscu vždycky potkáte někoho, kdo má stejný koníček a je do něj třeba ještě větší „blázen“ než vy.
Jaké vlastnosti nebo schopnosti by podle vás člověk měl mít, aby se dokázal prosadit ve velké technologické firmě? Hledí se v USA na to, odkud kdo pochází nebo jakou školu vystudoval, nebo jde především o to, co umí a jak své schopnosti dokáže prodat?
Obecně platí, že u čerstvých absolventů je škola důležitá, ovšem ani diplom z prestižní univerzity nemusí být zárukou úspěchu. U zkušenějších kandidátů se firmy spíše dívají, na jakých projektech dotyčný pracoval a s jakým výsledkem. Důležitá je samostatnost a růstová mentalita, tedy ochota aktivně řešit problémy, místo toho aby si člověk stěžoval, že něco nejde.
Změnil se po deseti letech nějak zásadně váš pohled na život v zahraničí? Máte v plánu se v USA usadit natrvalo?
Řekl bych, že po deseti letech v cizině už příliš nevnímám hranice mezi zeměmi. Relativně často se vracím do Česka, a občas i do Švýcarska, a nejzajímavější na těch cestách je, že člověk se cítí doma tak trochu všude. I přesto bych se časem rád vrátil do Evropy. V USA mi oproti Česku chybí například fungující veřejná doprava nebo pocit relativního bezpečí. Ale hlavně bych chtěl být blíž své rodině.
Luděk Cigler vystudoval informatiku na Matfyzu a na École polytechnique fédérale de Lausanne. V průběhu studia strávil dva měsíce na výzkumné stáži na americkém Harvardu. Po získání doktorského titulu působil krátce jako vědecký pracovník na fakultě informatiky Universität Wien, kde se věnoval analýze marketingových strategií pro sociální sítě a navrhování grafových algoritmů. Necelé tři roky pracoval pro Facebook. Nejprve v kanadském Vancouveru na projektu, který se zabýval šířením internetu v rozvojových zemích, poté v San Franciscu, kde měl na starost převážně optimalizaci reklamních kampaní. Od října 2016 vyvíjí systémy pro cílení reklamy na sociální síti Pinterest. Zajímá se o umělou inteligenci, strojové učení a teorii her. Mezi jeho koníčky patří jazyky. Kromě angličtiny ovládá také francouzštinu, němčinu, španělštinu a italštinu.
Mohlo by vás také zajímat:
Velcí
hráči umělé inteligence
IT
experti jsou nedostatkovým zbožím
L.
Trochtová: Lovci talentů o Matfyzu vědí