Slovo dron (nebo drone) už nám dnes zdaleka není neznámé. Jak se díky dronům můžeme bavit nám přiblíží Robert Husák, absolvent informatiky na Matfyzu a autor práce o ovládání dronů.
Když zaslechneme ve zprávách slovo „dron“ nebo „bezpilotní letoun“, obvykle to je v souvislosti s nějakou vojenskou operací a výčtem ztrát na životech. To může vyvolat mylný dojem, že droni jsou pouze prostředkem k ubližování lidem. Ve skutečnosti mají i spoustu mírových využití, od zachraňování obětí katastrof až po mapování terénu a monitorování růstu plodin. Dnes však ponecháme tyto praktické záležitosti stranou a zaměříme se na jednu funkci, která se na první pohled zdá neužitečná, ale pro člověka je nesmírně důležitá – zábava.
Možná se i vám už stalo, že jste nadšeně poskakovali v kotli na koncertu nějaké kapely a vzduchem kromě kelímků od piva občas proletěl i dron nesoucí digitální zrcadlovku. To je důkaz toho, že i filmaři jdou s dobou a nebojí se zapojit do svého řemesla nové technologie. V následujícím videu zachytili krásu několika míst v Praze; většina z nich bude důvěrně známá zejména nám, studentům informatiky na Matfyzu:
Jak by to vypadalo, kdyby se droni z pozice za kamerou postavili před ni?
Odpovědí na tuto otázku je video z produkce Cirque du Soleil a historky z jeho natáčení:
Jedním z autorů tohoto videa je i charismatický profesor Raffaello
D’Andrea, který vede výzkumnou skupinu zaměřenou na drony na univerzitě
ETH Zürich. Atletické pohyby, které drony naučili, shrnul na konferenci
TED:
Spousta dalších videí včetně stavění budov a hry na klavír je ke shlédnutí také na jejich webových stránkách. Jak vidíte, seriózní vědecké bádání a takřka dětská hravost k sobě mají v tomto oboru velmi blízko. To je také jedním z důvodů, proč je výzkum spojený s drony tolik populární na univerzitách po celém světě.
Ani Matfyz v tomto ohledu nezůstává pozadu. Já sám jsem měl šanci „zahrát“ si s kvadrikoptérou AR.Drone v rámci bakalářské práce. Cílem bylo prozkoumat, které zařízení je pro jeho ruční ovládání nejintuitivnější. K dispozici jsem měl kromě smartphonu, standardního joysticku a gamepadu také dvě 3D myši, Novint Falcon (video) a 3Dconnexion SpaceNavigator (video). Celý inventář najdete na fotce č. 4 v galerii.
Zájemci o umělou inteligenci si také přijdou na své. Jedním z příkladů úspěšných projektů je algoritmus pro lokalizaci drona v neznámém prostředí od mého spolužáka Jana Škody pod vedením pana profesora Romana Bartáka. V galerii najdete screenshot z programu, více informací je na jeho internetových stránkách.
Jak je vidět, možnosti dronů v oblasti zábavy a her jsou takřka neomezené. Je jen na nás, abychom popustili uzdu své fantazii a posunuli se opět o kousek dál.